پکیج تصفیه فاضلاب – تصفیه فاضلاب به روش MBBR

در این سیستم به منظور تجزیه مواد آلی ناپایدار و تصفیه فاضلاب، از روش تصفیه بیولوژیکی لجن فعال رشد چسبیده معلق(Moved Bed Bio Reactor) استفاده می گردد. در این روش با پرکردن ۴۰% از حجم مخازن هوادهی توسط پکینگهای معلق و با تامین اکسیژن لازم به منظور رشد میکروارگانیزم ها، مواد آلی موجود در فاضلاب توسط میکروارگانیزم ها مصرف شده و بار BOD5 فاضلاب کاهش می یابد. هدف از بکارگیری مدیا یا پکینگ معلق در حوض هوادهی این است که با رشد  میکروارگانیسم بر روی این بسترها میزان سطح تماس فاضلاب و میکروارگانیسم ها را افزایش داده و بنابراین راندمان تصفیه فاضلاب بطور چشمگیری افزایش می یابد و از طرفی استفاده از مدیا به دلیل سطح ویژه بالایی که دارد منجر به کاهش حجم مخزن هوادهی و کوچک تر شدن اندازه پکیج در مقایسه با بعضی از سیستم های لجن فعال می شود.

هوادهی در پکیج تصفیه فاضلاب MBBR به روش عمقی و از طریق پخش کننده های مخصوص (دیفیوزرها) که در کف وجود دارد انجام می گیرد و بنابراین در مقایسه با سیستم های هوادهی سطحی با مشکلات راهبری و نگهداری کمتری مواجه می باشد. در این سیستم از هیچ گونه تجهیزات پیچیده مکانیکی و الکترونیکی استفاده نمی شود، بنابراین هزینه نگهداری آن بسیار ناچیز می باشد.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب

تصفیه انواع فاضلاب های بهداشتی نظیر فاضلاب مجتمع‌ها و ویلاهای مسکونی، ساختمان های اداری، هتل‌ها و مراکز اقامتی، رستوران‌ها، پادگان ها، کمپ‌های کارگری، کارخانجات، کارگاه ها، مجتمع‌های تفریحی و تصفیه انواع فاضلاب های صنعتی قابل تجزیه بیولوژیکی با بار آلودگی بالا

ویژگی پکیج تصفیه فاضلاب

از بارز ترین ویژگی های فاضلاب آلودگی های میکروبی آن است. علاوه بر این ممکن است آلودگی های دیگری هم چون ویروس ها (مانند هپاتیت A)، پروتوزوآ ها یا تک یاختگان (هم چون کریپتوسپریدیوم) و انگل و تخم انگل ها (هم چون آسکاریس) در این فاضلاب موجود باشند. علاوه بر این ها موادی آلی در فاضلاب بهداشتی وجود دارند که باعث ایجاد طعم و بو می شوند.

فاضلاب از 99.9 درصد آب و حدود 0.1 درصد ناخالصی و آلاینده های مختلف تشکیل می شود. عموماً مقدار فاضلابی را که در طرح تصفیه فاضلاب در نظر می گیرند برابر مقدار فاضلاب متوسط شبانه روز در روزهای بدون بارندگی است. به طور کل این مقدار، قراردادی است و مسلماً در ساعات مختلف شبانه روز این مقدار کمتر یا بیشتر از مقدار متوسط است.


شنبه 23 شهریور 1398
بؤلوملر :